PAVCON ...Citesti si cresti!

sâmbătă, 2 februarie 2013

O poveste cu talc din Grecia Antica!


socrate

      Raspunsul lui Socrate: Testul celor Trei Intrebari


      În Grecia antică, Socrate (469-399 î. Hr.), era foarte mult lăudat pentru înţelepciunea lui. Într-o zi, marele filosof s-a întâlnit întâmplător cu o cunoştinţă care alerga spre el agitat şi care i-a spus:

Socrate, ştii ce-am auzit tocmai acum, despre unul dintre studenţii tăi?
“Stai o clipă”, îi replică Socrate. “Înainte să-mi spui, aş vrea să treci printr-un mic test. Se numeşte Testul celor Trei. Înainte să-mi vorbeşti despre studentul meu, să stăm puţin şi să testăm ce ai de gând să-mi spui.
Primul test este cel al ADEVARULUI
Eşti absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?
Nu”, spuse omul, “de fapt, doar am auzit despre asta.”
“E-n regulă!”, zise Socrate. “Aşadar, în realitate, tu nu ştii dacă este adevărat sau nu?

Acum să încercăm testul al doilea, al BINELUI.
Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?
Nu, dimpotrivă…
“Deci”, a continuat Socrate, “vrei să-mi spui ceva rău despre el, cu toate că nu eşti sigur că este adevărat?
Omul a dat din umeri, puţin stânjenit.
Socrate a continuat: “Totuşi mai poţi trece testul, pentru că există a treia probăfiltrul FOLOSINTEI.
Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu îmi este de folos?
Nu, nu chiar…
“Ei bine”, a conchis Socrate, “dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici Adevărat, nici de Bine, nici măcar de Folos, atunci DE CE să-mi mai spui?

Atunci, omul a si-a dat seama de stupiditatea gestului pe care era sa o faca, s-a ruşinat si a plecat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu